Krusbärskaka med toscatäcke

Var ute hos min älskade morfar igår och hjälpte honom i trädgården. Plockade med mig lite krusbär hem för att göra ett försök att baka med dem. Det gick finfint! Enligt mamma fick kakan 5 av 5 krusbär ;)

150 g smör
3 st ägg
2 dl + 1 msk strösocker
3 dl vetemjöl
2 dl krusbär

Toscatäcke
50 g smör
0,5 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk
50 g mandelspån (1 påse)

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smällt smöret i en kastrull och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt smöret och mjölet och vispa till en jämn smet. Häll smeten i en smord form.

2. Ta bort allt skräp på krusbären och blanda dem sedan med 1 msk socker. Fördela bären jämt i smeten.

3. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20 min.

4. Gör toscatäcket medans kakan gräddas. Blanda smör,socker,mjöl och mjölk i en kastrull. Låt det sjuda under omrörning tills smeten tjocknat. Blanda i mandelspånen. Fördela smeten på kakan och grädda ytterligare ca 15 min. Låt kakan svalna.

5. Servera med vaniljsås, mums :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0