Kokat saft!

Kommer hem från Trollis vid lunchtid idag, dötrött! Käkade lite lunch och tog en powernap på 2 h!? Fick lite panik att jag hade förstört min lediga dag så kom på idén att koka saft av röda vinbär. Det var riktigt roligt och förvånadsvärt enkelt. Plockade dock inte tillräckligt mycket bär så blev endast 1 liter.





2 liter röda vinbär
6 dl vatten
4-5 dl socker


1. Koka upp 6 dl vatten i en stor gryta och lägg sedan i bären (de behöver inte rensas). Låt koka i ca 10 min.
2. Höll över saften i silduken (ta det försiktigt!). Låt det stå och droppa i ca 40 min, använd en gaffel för att mosa bären.
3. När saften är silad ska den tillbaka i en ren gryta och kokas upp med 500 gram socker/ silad saft. Vi fick 1 liter av 2 liter vinbär. Smaka av och ta mer än 4 dl socker om du vill :)
4. Låt saften svala på en kall platta och ta bort skummet med hjälp av en liten sil. Häll sedan upp saften i flaskor och stäng dem på direkten även om de är lite varma!

Servera med isbitar och ett sugrör ;)

Väldigt gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0